l-i-f-e i-s y-o-u-r-s

Tuesday, February 23, 2010

Kaca Mata


penampilan seseorang akan lebih menyerlah atau menarik bila dipadankan dengan kaca mata yang sesuai mengikut bentuk wajah mereka.pemilihan kaca mata yang salah boleh menyebabkan penampilan si pemakai kelihatan janggal atau tidak seimbang.
mari kita melihat serab sedikit panduan pemilihan kaca mata (sunglasses) mengikut kepadanan bentuk muka si pemakai.

#1 sesuaikan dengan dahi
untuk yang berdahi lebar pilihlah warna-warna yang menyerlah.warna-warna yang berani seperti merah,biru atau putih akan menarik pemerhatian orang sekeliling kepada bingkai kaca mata dan tidak kepada dahi anda.tetapi untuk mereka yang telah berusia,warna yang garang ini tidak berapa sesuai.kaca mata tanpa bingkai adalah ideal untuk anda.
untuk yang berdahi sempit pula kaca mata berbentuk oval tanpa bingkai di sekeliling adalah sesuai.bagi yang wajah bersegi pula kaca mataberbentuk oval yang berbingkai adalah paling sesuai untuk menyamarkan bentuk rahang yang menyerlah.

#2 sesuaikan dengan warna kulit
jika anda cerah,anda boleh memakai sebarang warna.untuk yang berkulit sawo matang,anda boleh memilih bingkai yang berwarna coklat gelap atau coklat cair.kepada yang berkulit gelap pula,pilihlah bingkai berwarna sejuk seperti biru gelap,ungu atau merah hati.
tetapi pemilihan warna juga bergantung kepada pemakaian atau majlis yang dihadiri supaya tidak kelihatan janggal.untuk majlis-majlis formal,elakkan memilih warna bingkai yang terlalu menyerlah.

p/s; banyak lagi tip pemilihan untuk memilih kaca mata/sunglasses.apa yang penting adalah kemampuan dan anda menyukainya.


No comments:

Post a Comment